Infosessie voor slachtoffers van cybercriminaliteit

Net voor het jaareinde organiseerden stad en politie een infosessie voor slachtoffers van
cybercriminaliteit. Naast tips en informatie, was er ook ruimte voor vragen.

Het zijn de preventieadviseur op de dienst veiligheid van Stad Oostende, Celine David, en hoofdinspecteur Kimberley Praet op de dienst interventie van Politie Oostende, die de infosessie voor zaten. Maar liefst 30 slachtoffers schreven zich in op het gebeuren waarbij ze informatie kregen over complexe cyberfenomenen (Hoe gaan criminelen te werk? Hoe omvangrijk is het aantal slachtoffers en de buit?) en het gevolg dat politie (en justitie) hieraan kan geven. 

“Wie slachtoffer wordt van cybercriminaliteit zit vaak met schaamte, terwijl dit absoluut niet nodig is”, geeft hoofdinspecteur Praet mee. “Iedereen kan namelijk slachtoffer worden én erger, eens slachtoffer, blijven zij nog lastig gevallen worden om opnieuw getroffen te worden. Met deze sessies willen we slachtoffers een platform bieden om met andere gedupeerden in contact te komen en om eventuele vragen van hun dossier te beantwoorden.”

“We geven een pak tips mee om verdachte situaties in de toekomst op te merken en zo niet in de val te trappen”, gaat preventieadviseur Celine David verder. “We weten intussen dat de doelgroep van 56 tot 65 jarigen geviseerd wordt. Men wordt zogezegd opgebeld door de bank en men zegt dat er verdachte handelingen op de rekening gebeuren. Daarom hebben ze de codes nodig die ze trachten te ontfutselen. Weet dat een bank dit nooit zal doen. Haak gewoon in en bel naar de politie. Preventie is en blijft de belangrijkste sleutel om dit criminaliteitsfenomeen aan te pakken.”

De reacties op het initiatief waren alvast positief en slachtoffers die er om gelijk welke 
reden niet konden bij zijn, stelden zich alvast kandidaat voor een volgende sessie. Stad en 
politie pogen om jaarlijks een viertal sessies te organiseren voor gedupeerden.

Wat kan ik doen?

Gepubliceerd op dinsdag 31 december 2024 10.47 u.
JOUW STAD. JOUW VRAGEN. JOUW BEZORGDHEDEN. JOUW REACTIES.
Kom hier met al je vragen, en zelfs om eens te klagen. Maar ben je echt content, geef dan een compliment bereikbaar van maandag tot en met zaterdag van 8 tot 19 uur.