Kunnen we jou zien in het donker? Een goed fietslicht kan levens redden!

Met de donkerste dagen van het jaar in aantocht vestigen we de aandacht op fietsveiligheid. In november worden opnieuw selectieve fietscontroles uitgevoerd.  Vanaf december tot eind januari 2022 zijn er twee keer week gerichte acties in de omgeving van scholen en langs pendelroutes. We roepen automobilisten op tot extra waakzaamheid, tegelijk kunnen we het belang van goeie fietsverlichting niet genoeg onderstrepen.

In de nacht van zaterdag op zondag schakelen we opnieuw over van zomer- naar winteruur. ’s Ochtends blijft het dus langer donker en ’s avonds dooft het daglicht sneller uit. Met het schooljaar in volle gang is dit het uitgelezen moment voor ons om fietsveiligheid onder de aandacht te brengen. “Vanaf begin november zullen we opnieuw op willekeurig gekozen plaatsen en tijdstippen fietscontroles uitvoeren. Vanaf december krikken we de frequentie op met elke week twee acties ’s ochtends in verschillende schoolomgevingen en op drukke pendelroutes”, begint Chris Schreurs, diensthoofd van de dienst verkeershandhaving. “De controles worden uitgevoerd door agenten van de verkeersdienst en de wijkpolitie. We controleren de fietsen van zowel schoolgaande jongeren als volwassenen. Naast het controleren van technische onderdelen, ligt de focus vooral op het gebruik van correcte fietsverlichting en reflectoren. We voeren een lik-op-stukbeleid: er volgt geen waarschuwing meer, maar meteen een boete. Je fietslicht moét branden op het moment dat het vereist is. Wie 16 jaar of jonger is, krijgt een zogenaamd jongeren-pv en zal op woensdagmiddag een les verkeer moeten volgen. Streng, maar rechtvaardig - de veiligheid primeert. In het verkeer moet iedereen zijn of haar verantwoordelijkheid nemen, voor zichzelf en voor een ander.”

De afgelopen tien jaar voerden we liefst 9.619 dergelijke controles uit. Daarbij werden in totaal 1.037 pv’s opgemaakt. Het aantal pv’s per jaar voor incorrecte of niet-werkende fietsverlichting zit in dalende lijn. In 2018 bijvoorbeeld waren dat nog 165 pv’s, in 2019 zakte dat naar respectievelijk 115 stuks, en vorig jaar naar 82 dossiers. “Ondanks die daling blijft waakzaamheid geboden, het blijft een nobel doel om de cijfers naar nul te herleiden. Je wil echt niet die ene zijn die alsnog een ongeval tegenkomt omwille van slechte of ontbrekende fietsverlichting.”

Tussen begin 2019 en midden oktober van dit jaar waren er op het grondgebied van Oostende 601 verkeersongevallen met (licht)gewonden. In 280 gevallen was er een (elektrische) fiets of step bij betrokken, zo blijkt uit een analyse van het Lokaal Informatiekruispunt van de politie.

“Het is niet aan de politie om in al deze feiten iemand met een beschuldigende vinger te wijzen. Voor ons blijft algemene verkeersveiligheid voor àlle weggebruikers van primordiaal belang”, benadrukt Schreurs. “We zien na de zomer en met ingang van het winteruur altijd wat meer incidenten. Vandaar onze oproep nu. Automobilisten, wees dezer dagen extra alert en waakzaam, en hou je overal aan de snelheidslimieten. Fietsers, vergeet nooit je fietslicht, reflectors en fluorescerende kledij. Het kan veel erger voorkomen en zelfs levens redden. Een goed licht is zichtbaar tot op een afstand van honderd meter. We raden alle fietsers ook steeds aan om een setje reservebatterijen of -lichtjes op zak te hebben.”

Gepubliceerd op donderdag 28 oktober 2021 11.06 u.